Toen ik de bovenstaande foto zag moest ik even glimlachen. Ik denk ook dat sommigen van jullie dit ook wel herkennen. even snel verplaatsen binnen school. nog even wat doornemen voor een volgende les en oh ja, ik moet ook nog even wat naar binnen proppen, want moet wel energie hebben om te kunnen shinen voor de groep.
Als je als docent zo je klas in stapt, breng je volgens mij veel onrustige energie mee het lokaal in. Ik ben in de periode dat ik docent was, tot het inzicht gekomen dat leerlingen net barometers zijn. Ze voorspellen door hun drukkere gedrag vaak, wanneer het gaat stormen of wanneer er die dag een belangrijke toets is, maar dat even terzijde.
Ik denk dat docenten de pauzes bewuster zouden moeten gebruiken om dat te doen wat goed voor ze is. Tijd nemen om rustig te eten of juist buiten even een wandelingetje te gaan maken, om weer even op te laden.
Eén van de belangrijkste lessen over aandacht leerde ik toen een meditatiecursus volgde. Ik weet nog dat in een van de eerste lessen de Zenmeester zei:
“Doe 1 ding tegelijk met aandacht, en maak dat af!”.
Ik wil niet zeggen dat mij dat altijd lukt, sterker nog, het kost me best veel moeite met mijn ADD-brein, maar de uitspraak dat aandacht alles is, die is wel bij mij binnen gekomen.
Je kan het namelijk op alles toepassen. Aandacht hebben voor wat je gevoel zegt over je eigen welzijn en daar met aandacht zorg aan besteden. Aandachtig iets doen en niet laten afleiden, om zo tot het beste resultaat te komen. Aandacht voor de je collega of en aanwezig zijn in een gesprek met je klas bijvoorbeeld.. Waar aandacht is en waar met mensen gewerkt wordt ontstaat vanzelf verbinding en daar schort het nog wel eens aan in onze drukke maatschappij
Zeker in een maatschappij overladen met prikkels van media, volle klaslokalen, volgeplande jaaragenda’s is het denk ik van het allergrootste belang dat iedereen toch meer bewust en aandachtig met de binnen en buitenwereld mag omgaan.
En voor schoolbestuurders en teamleiders de vraag: hoeveel aandacht krijgt de docent nou echt? Vaak gaat het over de leerlingen en voortgang van allerlei activiteiten tijdens de vergaderingen, maar wanneer gaat het over de docent?
Hoe ga jij hier als docent of schoolleider mee om? en zou je hier een keer over van gedachten met me willen wisselen? Misschien lossen we samen wel een probleem op waar je al een tijdje mee zit. Laat je gegevens achter of plan een half uurtje met me in. Ik kijk ernaar uit met je kennis te maken.