Adem in, adem uit

Ademen is één van de allerbelangrijkste activiteiten die we doen. Het is daarom maar goed dat het vanzelf gaat en dat je er niet bij hoeft na te denken.

Net als hartslag en bloeddruk wordt dit keurig geregeld door het autonome zenuwstelsel. In spannende situaties zorgt het sympathische zenuwstelsel ervoor dat de hartslag en de ademhaling versnellen. Bij het weer ontspannen zorgt het parasympathische zenuwstelsel er weer voor dat we ontspannen en de ademhalingsfrequentie weer daalt. 

Nou is er iets moois aan de hand. Ondanks dat ademen vanzelf gaat, kunnen we er toch bewust invloed op uitoefenen. Dat betekent dat we een gestrest lijf en geest, weer tot rust kunnen brengen. Denk maar aan hyperventilatie of paniekaanvallen. Het is zelfs een van de beste en meest snelle manieren om stress te reduceren. 

Wat nog meer mooi is, is dat je jezelf ook meer energie kan geven door de juiste ademhaling. Je maakt dan meer “nitric oxide” aan. Onderzoek heeft uitgewezen, dat NO je gehele gezondheid een boost kan geven. Voor dat onderzoek is zelfs de Nobelprijs uitgereikt. NO kan ervoor zorgen dat je fysiek weerbaarder wordt en dat je geneest van allerlei ziektes en aandoeningen. Ons lichaam kan dus zelf medicijnen aanmaken!

De laatste jaren zijn er ook steeds meer topsporters bezig om met ademhalingstraining, met meer kracht en uithoudingsvermogen te kunnen presteren. 

Veel mensen halen niet optimaal adem. Ik ook nog steeds niet, ik blijf wel oefenen, omdat ik weet hoe goed het voor mijn gezondheid is.

Mensen die veel zitten op een dag en weinig bewegen. mensen die weinig buiten komen, hebben vaak te weinig zuurstof en NO in hun systeem.

Je snapt nu wel dat zeker als je een burn-out hebt, dat een goede ademhaling extra belangrijk is. De rust kunnen laten terugkeren, meer energie ervaren, meer uitgerust wakker worden, genezen van allerlei kwaaltjes. Allemaal zaken die het herstellen van een burn-out ondersteunen.

 Ik denk eigenlijk dat dit onderdeel zou moeten zijn van een lessenpakket op school voor zowel docenten als leerlingen. Wie weet komt het er nog eens van. Bij deze alvast 2 basistips waarmee je direct aan de slag kan.

Je neus:

  • Wanneer je door je neus ademhaalt vertraag je al je ademhaling, wat je hersens opvatten als “okay, het is veilig genoeg hier”
  • Verder filter je via je neus het vuil uit de lucht en verwarm je het voor dat het in je longen komt.
  • In je neusholte vind ook het proces plaats waardoor er meer NO in je bloed terecht komt, dat lukt je niet als je via je mond ademt.
Je  buik:
  • Wanneer je via je buik ademhaalt merk je ook of je houding goed is ( niet in elkaar gezakt of gedoken
  • je haalt veel dieper adem en dat is beter.
  • Met inademen gaat je buik naar buiten
  • met uitademen gaat je buik weer naar binnen.

Geïnteresseerd in wat jij allemaal kan doen om weer Master van jouw Mojo te worden? Neem vrijblijvend contact op. Opmerkingen en vragen zijn ook altijd welkom!

Open chat
1
Hoi, zou je me iets willen vragen?
Scan the code
Waar kan ik je mee van dienst zijn?