Wandelen als medicijn

Langzaam in beweging komen

Tijdens een stevige burn-out ben je lichamelijk echt uitgeput. Als je dan al energie hebt, is die ook razendsnel weer op als je niet uitkijkt, en herstellen duurt ook vaak heel lang. Wandelen is vaak het enige wat je kunt. Mijn wandelroute bestond in het begin uit bed, bank, koelkast en douche. Later uit een blokje om in de wijk. Steeds voelen of ik niet te moe werd, steeds verder en met meer gemak.

Meer energie

Wandelen zorgt voor een betere doorbloeding. Dat komt omdat je lichaam stikstofoxide aanmaakt. Dat zorgt ervoor dat je bloedvaten zicht verwijden. Je opgebouwde afvalstoffen worden beter afgevoerd, en nieuwe bouw- en brandstoffen komen zo waar ze zijn moeten. Alles krijgt meer zuurstof waardoor je meer energie gaat voelen. Zorg wel dat je zoveel mogelijk door je neus ademt, want daar wordt de stikstofoxide aan de lucht toegevoegd.

Beter voelen

Wandelen zet je in beweging. Daar heb je dus je spieren voor nodig. Bij het samentrekken van je spieren komen myokines vrij in je bloedbaan en dat is de reden waarom mensen zich letterlijk beter voelen na het sporten.

Met wandelen met daglicht is van cruciaal belang om je Vitamine D aan te maken. Van Vitamine D is bekend dat het o.a. belangrijk is voor je humeur. Mensen met een depressie of een burn-out hebben vaak een ernstig tekort aan Vitamine D. Ga dus naar buiten, ook al is het grauw en onaangenaam. Er is vaak buiten meer licht dan binnen en kunstlicht is niet bevorderlijk voor je gezondheid, net als de hele dag binnen zitten.

Beter slapen

In de ochtend wandelen helpt om weer in een goed slaap-waakritme te komen en dieper te kunnen slapen. Een kwalitatief goede slaap is cruciaal voor je gezondheid

Meer rust in je lijf en hoofd

Je stresshormonen adrenaline en cortisol zijn bedoeld om je alert te houden en je in beweging te zetten, wanneer er gevaar dreigt. Als je dus niet in beweging komt, veroorzaakt dat onrust in je lijf. Die onrust neemt af als je wandelt. Hardlopen is in het begin uit den boze; daarmee geeft je aan je hersens het signaal dat je op de vlucht bent. Je stresshormonen zullen dus weer toenemen.

Liefst in de natuur

Als je in de omgeving van water kan wandelen, is dat zeker aan te raden. Er is onderzocht dat als je in de buurt van water bent, je zenuwstelsel na zo’n 20 minuten aanzienlijk kalmeert. Wandel je in een bos met naaldbomen, dan heb je weer het voordeel dat de fytonciden die uit de naalden in de in de lucht terechtkomen, jou helpen om meer gelukshormonen aan te maken.

Ik kan zo nog wel een tijdje doorgaan. Hopelijk zet mijn verhaal jou ook in beweging. Als je al veel wandelde, dan weet je nu ook waarom je je er zo goed bij voelt.

Nog even dit!..

Overdrijf niet in het begin, beter het gevoel hebben dat je nog energie overhebt, zodat je de volgende dag hetzelfde weer kan doen. Begin gerust met 5 minuten ( nadat je je veters gestrikt hebt).

Ga alléén wandelen, zet geen muziek op je oren en houdt het tempo laag. Ik snap dat het je gedachten afleidt, maar je brein raakt ongemerkt overprikkelt. Wees aanwezig, kijk om je heen, geniet van het uitzicht en de dieren. Onderzoek heeft aangetoond dat de geluiden uit de natuur ook kalmerend werken. Veel plezier!

Open chat
1
Hoi, zou je me iets willen vragen?
Scan the code
Waar kan ik je mee van dienst zijn?