Welke voeding helpt bij een burn-out?

Waarom is voeding zo belangrijk ?

Verkeerde voeding zou wel eens een belangrijke factor kunnen zijn waardoor je in een burn-out terecht bent gekomen. Goede voeding maakt je stressbestendiger, slechte voeding berooft je van je energie. Hoe werkt dat?

Darmgezondheid is alles!

Ons lichaam heeft voeding nodig om optimaal te kunnen werken, net als zuurstof en vocht. Om alle voedingstoffen uit voeding te kunnen halen, moeten onze darmen optimaal kunnen werken. Ik kom regelmatig mensen tegen die darmproblemen hebben doordat ze langdurig zijn blootgesteld aan veel stress. Vaak is het eetpatroon ook niet optimaal. Teveel eten, te vaak op een dag eten en te weinig gezonde dingen naar binnen werken. In veel gevallen zijn die mensen zich er ook niet van bewust dat hun darmen niet optimaal werken. Ze zijn inmiddels gewend aan het feit dat hun stoelgang verstoord is of denken dat de lichamelijke ongemakken er nou eenmaal bij horen. Bij navraag komen dan wel wel de verhalen over stoelgang problemen, opgezette buiken na een maaltijd, winderigheid, etc.

Op deze manier kunnen we onze lichaamsbatterij niet voldoende opladen, onze spieren en andere weefsels niet opbouwen of vernieuwen, maar ook kunnen we niet goed onze (geluks)hormonen aan maken. Hormonen hebben een hele belangrijke rol in ons gedrag en hoe we ons voelen en ervaren we vermoeidheid, slechter slapen, allerlei slepende kwaaltjes

 

Om hier verandering in aan te brengen, ga ik met een klant kijken naar het eetpatroon en wat er zoal gegeten wordt. Verder zet ik hoogwaardige suppletie in om de darmen te herstellen en om de tekorten in voedingstoffen aan te vullen. Wat klanten aangeven als resultaat is, meer energie, meer ontspannen gevoel in de buik en regelmatigere stoelgang, betere nachtrust, meer relaxed voelen en het verdwijnen van huidklachten, etc.

Darmen werken weer beter, opname van voedingstoffen verbetert daardoor en tekorten in gelukshormonen kunnen weer worden aangevuld.

Waar moet mijn voeding aan voldoen?

Veranderingen in je voedingspatroon aanbrengen is niet altijd makkelijk. Je zit in een bepaald patroon en dat zou best wel eens ingrijpend kunnen veranderen, als je besloten hebt beter voor jezelf te gaan zorgen. De volgende zaken verdienen je aandacht als je boodschappen gaat doen;

  • Heeft je eten een label met een hoop ingrediënten? Dan is het waarschijnlijk zwaar bewerkt, heeft het weinig voedingswaarde en zal het je lichaam eerder schaden dan voeden. Ik noem dit Frankensteinvoer. Je vindt deze producten veelal in schappen in het midden van de winkel. Groente, fruit, vlees, vis, zuivel bevindt zich meestal aan de rand van de winkel
  •  Vermijd voeding met allerlei zoetstoffen, natuurlijke aroma’s, conserveringsmiddelen, kleurstoffen, smaakversterkers, deze zorgen voor schade aan je darmen en soms zelfs hersens. 
  • Ga zoveel mogelijk voor biologisch, mits het niet wekenlang geduurd heeft om hier te komen, anders zit er nog maar weinig voedingswaarde aan.
  • Eet seizoensgroenten en fruit
  • Grasgevoerd rundvlees, Bio-kip. Een dier wat een goed leven heeft gehad heeft ook een hoge voedingswaarde
  • Eet minder zetmeelrijke producten zoveel mogelijk. Aardappelen, pasta’s, rijst, brood. Ze hebben een hoge glycemische index, wat wil zeggen dat je bloedsuikerspiegel gaat pieken en dat wil je voorkomen (zie andere blog over “De Levertaart”)
  • Gebruik als olie om in te bakken Kokosolie, Extra Vierge Olijfolie, Ghee(geklaarde boter) of roomboter. 
  • Boerenkaas liefst belegen of ouder (rauwmelkse kaas en met weinig lactose)
  • Biologische eieren en Biologische zuivel zonder smaakjes of vruchten

Stukje begeleiding is wenselijk

Naast deze shortlist is het uiteraard van belang om samen met een kundig iemand te kijken, hoe je deze veranderingen het beste aan kan pakken. Dit i.v.m. allergieën, medicatiegebruik, voorkeuren, etc. Wellicht wil je ook afvallen en dat is ook maatwerk. Ik kan me goed voorstellen dat het ingrijpend kan zijn, dus begeleiding is fijn om de nieuwe gezonde gewoontes in te slijpen zodat je niet vroegtijdig afhaakt en je doelen wel haalt.

Ook hier geldt weer… heb je vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Stuur gerust een berichtje!

Open chat
1
Hoi, zou je me iets willen vragen?
Scan the code
Waar kan ik je mee van dienst zijn?